The pedagogy of not-knowing
DOI:
https://doi.org/10.5585/54.2025.28398Keywords:
pedagogy of not-knowing, knowledge relations, didacticAbstract
The purpose of this essay is to present and discuss the so-called Pedagogy of not knowing, aiming at proposing alternative forms of pedagogical practices given the specificities of our times. This is a theoretical essay that rescues different authors and theories in order to build an argument that positions and defends the thesis presented here. Through analysis, we arrive at the proposition that the Pedagogy of not-knowing is a conspicuous materialization of the pedagogical process that seeks to align itself with the peculiarities of contemporary society, overcoming old forms of domination and oppression based on the pretensions of the past regarding the domain knowledge-in-itself as an instrument for exercising power. Briefly, the Pedagogy of not-knowing proposes, for teaching-learning, the stages: inquiry, construction, substantiation and subsumption.
Downloads
References
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BENJAMIN, W. Teses sobre o conceito de história. In BENJAIN, W. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987, p. 222-232.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. A reprodução. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
COMTE. Catecismo Positivista. Tradução e notas de Miguel Lemos. In: COMTE, A. Comte. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983, p. 117-318.
DELEUZE, G. Nietzsche e a filosofia. São Paulo: N-1 Edições, 2018.
DESCARTES, R. Discurso do método. Porto Alegre: Editora L&PM, 2005.
DURKHEIM, E. Da divisão do trabalho social. Tradução de Andréa Stahel M. da Silva. São Paulo: Edipro, 2016.
FEENBERG, A. Marcuse ou Habermas: duas críticas da tecnologia. In NEDER, R. (Org.). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/CAPES, 2013a, p. 255-287.
FEENBERG, A. O que é a filosofia da técnica? In NEDER, R. (Org.). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia (pp. 51-65). Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/CAPES, 2013b, p. 51-65.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 8 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016.
FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso. Aula Inaugural no Collège de. France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 19.ed. São Paulo: Edições. Loyola, 2009.
FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. Tradução de Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, M. L'homme est-il mort? (entrevista com C. Bonnefoy). Arts et Loisirs, n. 38, 15-21, jun. 1966, pp. 8-9. Traduzido a partir de FOUCAULT, Michel. Dits et Écrits. Paris: Gallimard, 1994, vol. I., p. 540-544. Tradução de Marcio Luiz Miotto. Revisão de Wanderson Flor do Nascimento. Disponível em: www.filoesco.unb.br/foucault. Acesso em 02 jun. 2023.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23 ed. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
HABERMAS, J. Técnica e ciência como ideologia. Lisboa: Edições 70, 2007.
HABERMAS, J. Teoria do Agir Comunicativo: Racionalidade da ação e racionalidade social. Tradução de Paulo Astor Soethe. São Paulo: Martins Fontes, 2012. Vol. I.
HEIDEGGER, M. Martin Heidegger: a questão da técnica. São Paulo: Paulus, 2020.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
LÉVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARX, K. O capital: crítica da economia política: Livro I: o processo de produção do capital. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013. 875 p.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). Tradução de Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.
NIETZSCHE, F. A gaia ciência. São Paulo: Editora Martin Claret, 2020.
NIETZSCHE, F. A vontade de poder. Tradução Marcos Sinésio Pereira Fernandes e Francisco José Dias de Moraes. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.
NIETZSCHE, F. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Editora Martin Claret, 2003.
PLATÃO. Êutifron. Apologia de Sócrates. Críton. Tradução de Manuel de Oliveira Pulquério. Lisboa. Editorial Verbo, 1972.
REPA, L. Hegel, Habermas e a modernidade. DoisPontos, [S.l.], v. 7, n. 4, dez. 2010. ISSN 2179-7412. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/doispontos/article/view/20175. Acesso em: 30 maio 2023. doi: http://dx.doi.org/10.5380/dp.v7i4.20175.
SAVIANI, D. O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: marxismo e educação em debate, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 26–43, 2014. DOI: 10.9771/gmed.v7i1.12463. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12463. Acesso em: 2 jun. 2023.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, S. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1989.
SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e representação. Tradução de M. F. Sá Correia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2001.
SIMMEL, G. Ensaios sobre teoria da história. Rio de Janeiro: Contraponto, 2011.
WEBER, M. Ciência e política: duas vocações. 18. ed. São Paulo: Cultrix, 2021.
WEBER, M. Economia e Sociedade. Tradução de Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. 4. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2015. 580 p. v. 2.
WEBER, M. Metodologia das ciências sociais. Tradução de Augustin Wernet. 5. ed. [S. l.]: Campinas: Editora da Unicamp, 2016. 687 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Braian Garrito Veloso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 170
- pdf (Português (Brasil)) 31