Pedagogy of the oppressed, the manuscript: from the historical context to the plots of the work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/39.2021.20738

Keywords:

manuscript, pedagogy of the oppressed, dialogic, Paulo Freire

Abstract

This article, excerpt from the doctoral thesis of one of the authors,
aims to discuss the principle of dialogicity as a vector of Freirian thought from the historical context of the fac-similada publication of the manuscript of the Pedagogy of the Oppressed. The historical context in which the work was created in Chile between 1967 and 1968 is recovered, describing the itinerary followed until the first publication in 2013. It is a qualitative research of theoretical-analytical nature based on contributions coming primarily from discourse analysis and genetic criticism. In the manuscript, the matrix embryo of what could be called the Pedagogy of the Educommunicative Dialogue was found, woven with the oppressed and not for the oppressed. It can be concluded that the manuscript opens new possibilities for the 21st century reader, both for the appropriation of new meanings for the work and for its historical validation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nádia Conceição Lauriti, Universidade Nove de Julho (Uninove)

Doutora em Educação

Ligia de Carvalho Abões Vercelli, Universidade Nove de Julho (Uninove)

Doutora em Educação

References

AUSTIN, John L. Quand dire c’est faire. Paris: Seuil, 1970.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Lisboa: Editora 70, 1987.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras Escolhidas, v. 1).

BOFF, Leonardo. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2015. p. 9-12.

CHARTIER, Roger. A mão do autor e a mente do editor. Tradução de George Schlesinger. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

CHONCHOL, Jacques. Entrevista concedida a José Eustáquio Romão. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido: (o manuscrito). Projeto editorial, organização, revisão e textos introdutórios de Jason Ferreira Mafra, José Eustáquio Romão e Moacir Gadotti. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2013. p. 6-10.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido: (o manuscrito). Projeto editorial, organização, revisão e textos introdutórios de Jason Ferreira Mafra, José Eustáquio Romão e Moacir Gadotti. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GADOTTI, Moacir. Alfabetizar e conscientizar: Paulo Freire, 50 anos de Angicos. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2014.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia do Oprimido: Leitura de seus leitores e intérpretes. 2016. Disponível em: http://gadotti.org.br:8080/jspui/handle/123456789/427. Acesso em: 27 mar. 2017.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Tradução de André Cechinel. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2011.

MAFRA, Jason F.; ROMÃO, José E.; GADOTTI, Moacir. Apresentação. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido: (o manuscrito). Projeto editorial, organização, revisão e textos introdutórios de Jason Ferreira Mafra, José Eustáquio Romão e Moacir Gadotti. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2013. p. 4-5.

ROMÃO, José E. Brasil nunca aplicou Paulo Freire. [Entrevista cedida a] Camilla Campos. BBC Brasil, 24 jul. 2015. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2015/07/150719_entrevista_romao_paulofreire_cc. Acesso em: 20 jan. 2016.

SPIGOLON, Nima I. Pedagogia da convivência: Elza Freire – uma vida que faz educação. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

Published

2021-12-01

How to Cite

LAURITI, Nádia Conceição; VERCELLI, Ligia de Carvalho Abões. Pedagogy of the oppressed, the manuscript: from the historical context to the plots of the work. Dialogia, [S. l.], n. 39, p. e20738, 2021. DOI: 10.5585/39.2021.20738. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20738. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos