Drama as a methodological tool for training future teachers
a case study in Dourados/MS
DOI:
https://doi.org/10.5585/48.2024.26224Keywords:
process drama; teacher training; basic education; methodologyAbstract
This article presents the extension project entitled "Drama in the Classroom: an introduction", from the Federal University of Grande Dourados (UFGD), as a bridge between the training of future teachers and the school environment. In this project, the objective was to introduce the process drama methodology into the teaching of Art(s) in a basic education school in Dourados/MS. Seeking to intersect Basic Education and University in academic, school, social and cultural spheres, the process drama "Between Matches and Stars" was created, applied to elementary school classes at the municipal school Arthur Campos Mello. Addressing themes such as death, loss, social class, racism, prejudice, among others, the active and playful methodology of the drama allowed participants in the process a unique, formative, civic and exciting experience, in which the training of teachers in direct contact with the school community was the focus of investigation.
Downloads
References
BARROS, Ariane Guerra; RIBEIRO, Vanessa Lopes. O process drama como impulso para criação de personagem. Ação – Arte do Ator em Revista. Rio de Janeiro v. 1 n. 1 p. 22-35. 2021. Disponível em: https://seer.unirio.br/acao/article/view/11160/10263. Acesso em 05 mar 2024.
BARROS, Ariane Guerra; RIBEIRO, Vanessa Lopes. Process drama no ensino superior: o tema feminicídio em sala de aula. Revista OuvirOuver. Uberlândia v. 16 n. 2 p. 482-499 jul.|dez. 2020. Disponível emhttps://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/55248/31101. Acesso em 05 mar. 2024.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018.
CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Editora Hucitec, 2006.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do teatro: provocações e dialogismo. 3a ed. São Paulo: Editora Hucitec: Edições Mandacaru, 2011.
DOURADOS. Referencial Curricular-Reme Linguagens. Secretaria Municipal de Educação de Dourados, MS- 2020.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2014.
FREITAS, Tharyn Stazak de. Ambiente e práticas de drama: experiência e imersão. 2012. 152 f. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
O’NEILL, Cecily. Dorothy Heathcote: Collected Writings on Education and Drama. Londres: Hutchinson, 1984.
RIBEIRO, Vanessa Lopes. Dramas Rodrigueanos: caso Sônia. 2018. 55 f. Monografia (Especialização em Teatro) – Faculdade de Comunicação, Artes e Letras, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2018.
RIBEIRO, Vanessa Lopes. Dramaleão: afetos de um camaleão perante o drama através da ambientação cênica. 2023. 184 f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado Profissional em Artes - ProfArtes, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2023.
UFGD. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Graduação em Artes Cênicas - Licenciatura e Bacharelado. 2017.
VIDOR, Heloise Baurich. Drama e Teatralidade: o ensino do teatro na escola. Florianópolis: Mediação/Edital Elisabete Anderle, Fundação Catarinense de Cultura, Secretaria de Estado de Turismo, Cultura e Esporte, Governo de Santa Catarina, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ariane Guerra Barros, Vanessa Lopes Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 156
- PDF (Português (Brasil)) 78